رسانه بهمثابه یک نهاد فرهنگی ـ اجتماعی هوشمند است که میتوان براساس ارتباطات فعال و هدفمند با پیرامون و خودنظارتی بر فرآیندهایش آن را نوعی ارگانیزم زنده دانست که وجههای انسانواره دارد میبخشد. ازاینرو با شناخت ویژگیهای اخلاقی یک انسان ارتباطگر و تطبیق آن با نهاد رسانه میتوان ابعاد بروز مسئولیتهای اخلاقی رسانه را واکاوی کرد و ارتباط میان اخلاق و رسانه را از منظر انسانشناسی مورد کنکاش قرار داد. براساس مبانی انسانشناسی اسلامی مسئولیت اخلاقی «رسانه انسانواره» نسبت به خداوند، خود، سایر انسانها و موجودات تعریف میشود. رسانه میبایست با ادای مسئولیتهای خود زمینههای لازم برای تحقق حیات طیبه را فراهم کند. در این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانهای ابعاد مسئولیتهای اخلاقی انسان در اسلام بررسی و با تکیه بر انسانوارگی رسانه این مسئولیتها در چارچوب فعالیتهای رسانهای توصیف و تبیین شده است.
Aliaskari A. "Media Anthropomorphism" and Explaining its Ethical Responsibilities Based on Islamic Thought System. پژوهشنامه اخلاق 2019; 12 (45) :81-96 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1059-fa.html
علی عسکری عبدالعلی. "انسان وارگی رسانه" و تببین مسئولیت های اخلاقی آن مبتنی بر نظام اندیشه اسلامی. پژوهشنامه اخلاق. 1398; 12 (45) :81-96