[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ::
واژگان کلیدی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها



 



 



 



..
:: دوره 7، شماره 26 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 7 شماره 26 صفحات 78-59 برگشت به فهرست نسخه ها
گذار از تحویلی‌نگری در مفهوم «آموزش اخلاق» به جامع‌نگری در پرتو توجه به جایگاه آن در طبقه‌بندی اهداف آموزشی
سکینه سلمان ماهینی ، سید مهدی سجادی ، هاشم فردانش ، احد فرامرز قراملکی
چکیده:   (2521 مشاهده)
به‌دنبال دغدغه عدم کارایی آموزش‌های رایج اخلاق و تضمین نکردن تحقق اخلاق در رفتار افراد، پژوهش حاضر ابتدا دو پیش‌فرض را در نظر میگیرد: 1. عدم موفقیت برنامه‌های رایج آموزش اخلاق، پدیده‌ای چندعاملی است و شرط توفیق نهایی، رفع همه موانع در پرتو نگاهی جامع‌نگرانه است؛ 2. براساس اصل روش‌شناختیِ ابتنای موفقیت در هر فعالیتی بر تصور صحیح از آن فعالیت، یکی از عوامل عدم توفیق آموزش‌های رایج اخلاق، رواج تصورهای تحویلی‌نگرانه از آموزش اخلاق است. سپس این فرضیه در نظر گرفته می‌شود که بی‌توجهی به جایگاه آموزش اخلاق در طبقه‌بندی اهداف آموزشی، سبب تصورهای فروکاهش‌گرایانه از آن شده است. بنابراین ابتدا، انگاره‌ها و تصورات تحویلی‌نگرانه رایج از آموزش اخلاق، براساس تجربه زیسته و روش مشاهده و مصاحبه، استقصا و سپس سعی شده است تا انگاره‌ای جامع‌تر با توجه به حیطه آن در طبقه‌بندی اهداف آموزشی ارائه شود. در پرتو این پژوهش برخی الزامات آموزش اثربخش مانند تقدم سواد عاطفی بر سواد اخلاقی، اصل گوناگونی اهداف (جزئی) آموزش اخلاق و اصل کثرت‌گرایی روش‌شناختی در آموزش بررسی شده است.
واژه‌های کلیدی: آموزش، اخلاق، طبقه‌بندی اهداف آموزشی، حیطه عاطفی.
متن کامل [PDF 250 kb]   (614 دریافت)    
نوع مطالعه: کاربردی | موضوع مقاله: اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1398/9/25 | پذیرش: 1398/9/25 | انتشار: 1398/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salman Mahini S, Sajadi / S M, Fardanesh H, Faramarz Gharamaleki A. Transition from Reductionism in the Concept of “Education of Ethics” to Holism with an Emphasis on its Position in Classifying the Educational Purposes . پژوهشنامه اخلاق 2014; 7 (26) :59-78
URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1129-fa.html

سلمان ماهینی سکینه، سجادی سید مهدی، فردانش هاشم، فرامرز قراملکی احد. گذار از تحویلی‌نگری در مفهوم «آموزش اخلاق» به جامع‌نگری در پرتو توجه به جایگاه آن در طبقه‌بندی اهداف آموزشی . پژوهشنامه اخلاق. 1393; 7 (26) :59-78

URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1129-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 26 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشنامه اخلاق Research Quarterly in Islamic Ethics
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4642