علم حصولی هرچند رابطه اعدادی و تمهیدی نسبت به عمل دارد و شرط لازم آن محسوب میشود، توانمندی کافی برای ضمانت قطعی عمل را ندارد. تبیین کارکرد علم حصولیِ حاصل از قوای مختلف نفس و تحلیل جایگاه آن در مبادی و فرایند عمل میتواند تا حدودی چرایی شکاف بین نظر و عمل را نشان دهد. در مقابل، معرفت شهودی نسبت به علم حصولی دارای تأثیر عمیقتری در ضمانت عمل است و هرچه درجات معرفت شهودی بالاتر رود، احتمال مخالفت عمل با این معرفت کمتر خواهد بود. در این مقاله، پس از تعریف علم و عمل و بیان اقسام آن از دیدگاه ابنعربی و امام خمینی، به مقایسه میزان تأثیر علم حصولی و شهودی بر عمل پرداخته میشود.
Mostaghimi M, Asgari H. The Relation between Knowledge and Practice from Ibn Arabi and Imam Khomeini’s Viewpoints (with an Emphasis on the Differences of Acquisition Knowledge and Intuitive Knowledge). پژوهشنامه اخلاق 2014; 7 (26) :113-132 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1135-fa.html
مستقیمی مهدیه سادات، عسگری حدیثه. رابطه علم و عمل از دیدگاه ابنعربی و امام خمینی
(با تأکید بر تفاوتهای علم حصولی و علم شهودی)
. پژوهشنامه اخلاق. 1393; 7 (26) :113-132