در پاسخ اینکه اقتدار استاد در آموزش از منظر اخلاقی چگونه است دیدگاه امامسجاد× راهگشاست. بررسی توصیفی ـ تحلیلی دیدگاه امام سجاد× در رساله حقوقیهنشان میدهد نوع رابطهای بین معلم و متعلم بهواسطه ویژگی بهرهمندی علمی و دانشی، هدایتبخشی و ارزشمندی معنوی در رابطه با متعلم دارای جایگاه ارزشی خاص است که بهواسطه ایجاد «مسئولیت» برای استاد و «حق» برای شاگردان محقق میشود. براساس این دیدگاه میتوان مرتبهای از یک نوع «ولایت» علمی و معنوی را برای استاد منظور ساخت که اقتدار استاد را وارد نگاهی مسئولانه و امانتانگارانه میسازد که نتیجهاش دوری از آسیبهایی چون خودمحوری، تحکم و سوءاستفاده و بهرهمندی از عناصر اخلاقی چون مهرورزی، دلسوزی و نگاه مسئولانه است. در پرتو چنین رابطه طرفینی بین معلم و متعلم است که مبتنی بر مبانی اسلامی مسیر تعلیم و تربیت به شکل توأمان طی شده و اهداف آموزش محقق خواهد شد.
Fallah M J. Moral Analysis of “Teacher's Authority” Based on the “Right-centeredness” Index in Imam Sajjad's Legal Treatise. پژوهشنامه اخلاق 2019; 12 (46) :21-34 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1305-fa.html
فلاح محمد جواد. تحلیل اخلاقی «اقتدار استاد» براساس شاخص «حقمداری»
در رساله حقوقیه امام سجاد×. پژوهشنامه اخلاق. 1398; 12 (46) :21-34