استادیار گروه معارف، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام(ره) شهرری ایران
چکیده: (1231 مشاهده)
امروزه،رسانهها زندگی بشر را محصور خویش ساختهاند و مکانیزم تبلیغ رسانه با طراحی شیوههای متعدد متقاعدسازی، پیچیدگی زیادی پیدا کرده و چه بسا با برخی شگردهای ضداخلاقی همراه شود که کاربست آنها نادرست و بهویژه در تبلیغ دینی ناموجه است؛ به همین جهت تفکیک روشهای تأثیرگذاری با رویکرد اخلاقی از شگردهای ضداخلاقی لازم، و ارائه الگو برای این جداسازی، ضروری است که پژوهش حاضر با روش تحلیل داده بنیاد، الگوی اصول اخلاقی رسانه در تبلیغ دینی را ارائه میدهد. الگوی مذکور که با ارکان سهگانه تبلیغ همسوست و اخلاقی بودن فرایند تبلیغ دینی را از شگردهای ضداخلاقی تبلیغات متمایز میکند، بر شش اصل استوار است که دو اصل اخلاقی خیرخواهی و صداقت بر محور فرستنده شکل میگیرند، اصول اخلاقی استحکام و شفافیت با توجه به رکن پیام ضرورت مییابند و رعایت سطح فهم و توجه به کرامت انسانی، اصول اخلاقی مرتبط با مخاطب هستند که در تبلیغ دینی توسط رسانهها باید ملاحظه شوند.