پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای تربیت اخلاقی فراگیران در اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور و تعیین میزان توجه به این مؤلفهها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، انجام شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی ـ قیاسی استفاده شده است. بدین منظور واحد تحلیل، تمامی جملات اسناد بالا دستی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران میباشد. ابزار تحلیل محتوا، چک لیست تحلیل محتوای نگارنده بوده است. براساس یافتهها، مرحله اول مؤلفههای تربیت اخلاقی دانشآموزان در دو طبقه مفاهیم اخلاقی عام (مشتمل بر ابعادِ اخلاق عمومی و پایه، اخلاق اجتماعی، فردی، اقتصادی و اخلاق سیاسی) و مفاهیم اخلاقی خاص (مشتمل بر ابعادِ مؤلفههای اخلاقی مرتبط با مهارتهای زندگی، مهارتهای حرفهای دانشآموزی و اخلاق هنری و زیباشناختی) سازمان یافت. همچنین در مرحله دوم میزان توجه به هرکدام از مؤلفههای تربیت اخلاقی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص شد.
Gholampoor M, Ayati M, Vashqani Farahani A. Explaining the Components of Moral Education of Learners and Analyzing its Position in Fundamental Reform Document of Education. پژوهشنامه اخلاق 2020; 13 (49) :129-150 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1458-fa.html
غلام پور میثم، آیتی محسن، واشقانی فراهانی احمد. تبیین مؤلفههای تربیت اخلاقی فراگیران و تحلیل جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. پژوهشنامه اخلاق. 1399; 13 (49) :129-150