خلاق گفتاری از مهمترین ویژگیهای جامعه مطلوب اخلاقی است که مرهون عوامل بسیاری ازجمله عوامل فرهنگی و اجتماعی است. در این بین رادیو بهعنوان رسانه شنیداری نقش کلیدی در این زمینه دارد. در این رسانه عوامل انسانی مستقیم و غیر مستقیم شامل تهیهکنندگان، نویسندگان، گزارشگران، گویندگان، مجریان، کارشناسان و دیگر عوامل مؤثر در برنامههای تولیدی و زنده رادیو میتوانند گامهای مؤثری در این زمینه بردارند. اخلاق حرفهای رسانه اقتضا میکند عوامل دست اندرکار بهویژه سیاستگذاران کلان در رادیو با آموزش و آگاهیبخشی اخلاقگفتاری در این رسانه ضمن دانستن مصادیق رذایل و فضایل اخلاق و ادب گفتار در رادیو و با تأکید بر اخلاق رسانهای بتوانند زمینه بهبود شرایط موجود و رسیدن به نتایج و اهداف اخلاقی مورد نظر را فراهم آورند. چالشها و تعارضات اخلاقی در این حوزه نیز حائز اهمیت است. اینکه آیا عوامل رادیو جهت جذب مخاطب یا حقیقتگویی میتوانند برخی ملاحظات اخلاقی مثل عدم اشاعه فحشا و یا مزاح و شوخی غیر مشروع را نادیده بگیرند و اقدام به تولید محتوی کنند مصداق و نمونهای از این چالشهاست.
Fallah M. Ethical Challenges and Considerations in Radio Programs (With an Emphasis on Verbal Communication). پژوهشنامه اخلاق 2014; 7 (24) :45-66 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1481-fa.html
فلاح محمدجواد. ملاحظات و چالشهای اخلاقی در برنامههای رادیویی(با تأکید بر ارتباطات کلامی). نشریه علمی پژوهشنامه اخلاق. 1393; 7 (24) :45-66