علامه طباطبایی در یک طرح ابتکاری، مکاتب اخلاقی را به چهار مکتب عمده (مکتب انبیای سلف، مکتب ویژه قرآن، مکتب فلاسفه یونان و مکتب نسبیتگرایی اخلاقی و پیروان نظریه تکامل) تقسیم میکند. دو مکتب اول را علامه جزو اخلاق دینی و دو قسم اخیر را سکولار میداند. بنابر ارزیابی علامه از مکاتب اخلاقی، نسبت اخلاق دینی و سکولار، نسبت نقص و کمال و مصداق عموم و خصوص مطلق است. تمایز اصلی دو رویکرد مذکور در بهرهمندی و عدم بهرهمندی عقل در شناخت مفاهیم، مصادیق، کشف، توجیه و تضمین ارزشهای اخلاقی از معارف وحیانی است. در اخلاق دینی، ایمان حقیقی به مبدأ و معاد، التزام عملی به احکام دینی، ارزشهای اخلاقی را تضمین و شکوفا میکند و منشأ ضعفهای اخلاقی موجود در جوامع دینی بهویژه جوامع مسلمان، بیتوجهی به مبانی و عدم التزام عملی به تعالیم اصیل دین اسلام است.
Ghasemi Khuie Y, khosrowpanah A. Religious and Ethics in Relation to secular Ethics from Allameh Tabatabai's Viewpoint. پژوهشنامه اخلاق 2013; 6 (22) :193-222 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1512-fa.html
قاسمی خویی یعقوب، خسروپناه عبدالحسین. نسبت اخلاق دینی و اخلاق سکولار از منظر علامه طباطبایی. پژوهشنامه اخلاق. 1392; 6 (22) :193-222