داوکینز بهعنوان زیستشناسی تکاملگرا درباره موضوعات مختلفی غیر از زیستشناسی اظهار نظر کرده که اخلاق ازجمله آنهاست. وی در آرای خاص خود در زمینه اخلاق از دانشهایی چون زیستشناسی اجتماعی، روانشناسی تکاملی و ژنتیک بهره میبرد. مهمترین وجه نظریهپردازی داوکینز نفی تمایز اخلاقی انسان از حیوانات است. دغدغه او برای پرداختن به موضوع اخلاق ناشی از انگیزه نفی کارکردهای اخلاقی دین است. افزونبراین، از آنجا که نبودِ قدرت تبیینکنندگی نظریه تکامل درخصوص اخلاقی بودن انسان، بهعنوان یکی از نقایص این نظریه مطرح شده، داوکینز میکوشد این اشکال را بهگونهای برطرف نماید. مقاله حاضر این تلاش داوکینز را گزارش و تحلیل میکند.
Moosawi S M, Samoo’i N. Ehics Captured by the Genes; A Survey on Richard Dawkin’s Opinions about Ethics Based on the Theory of Evolution. پژوهشنامه اخلاق 2013; 6 (21) :61-76 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1517-fa.html
موسوی سید محمود، سموعی نفیسه. اخلاق در اسارت ژنها؛ بررسی نظریات ریچارد داوکینز در مورد اخلاق مبتنی بر نظریه تکامل. پژوهشنامه اخلاق. 1392; 6 (21) :61-76