در این مقاله، رابطه میان دو مفهوم متداول در ادبیات امروزه مدیریت (ارزشهای سازمانی و اخلاق سازمانی) بررسی شده است؛ مفاهیمی که گاه بهجای یکدیگر به کار گرفته میشوند. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی ویژگیها، اشتراکات و افتراقات این دو مفهوم است. این پژوهش، از نوع تحلیل، اکتشافی و از حیث هدف کاربردی است. از حیث مصداقی، چهار نسبت میان این دو مفهوم متصور است که دو نسبت «تباین» و «تساوی» مردود و نسبتهای «عموم و خصوص منوجه» و «عموم و خصوص مطلق» پذیرفتنی هستند. از حیث وجودی، اخلاق را میتوان قرائت بسطیافته ارزشهای سازمانی دانست. این بررسی نشان میدهد ارزشهای سازمانی و اخلاق سازمانی در دامنه شمول و اثرگذاری، نقش و متولی ترویج و توسعه مشترکاند و در پایداری، نوع انتخاب و جهت رابطه از یکدیگر متمایز هستند.