یکی از مسائل مهمی که در عرصههای گوناگون عملی و علمی، اعم از آموزشی و پژوهشی مطرح است، ارزیابی عملکردها، بهخصوص ارزیابی پژوهشی محققان و پژوهشگران است. بسا در ارزشگذاری یک اثر ـ هرچند در مقیاس یک امتیاز ـ محقق یا استادی از دریافت جایزهای نفیس محروم و محقق دیگری بیجهت لایق و شایسته جایزه معرفی میشود یا استادی از رسیدن به رتبه ممتازی و نمونه شدن بازداشته و دیگری بهجای وی گزینش میشود. میتوان بر اساس آموزههای قرآن کریم به اصولی دست یافت که برای ارزیابی اصول اخلاقی قابلتوجهی را ارائه میدهد.