استادیار گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدرس دروس معارف اسلامی
چکیده: (2024 مشاهده)
در ارزیابی اخلاقی جامعه، توجه به ابعاد ساختاری (آییننامهها، قوانین، ساختار نهادها و ...) در کنار توجه به عاملیت از اهمیت ویژهای برخوردار است. در پژوهش حاضر، محتوای آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی مصوب 18/12/1394 و نیز شیوهنامه اجرایی آن از منظری اخلاقی مورد ارزیابی قرار گرفت. سؤال اصلی این بود: «آیا آییننامه ارتقا و فرایند اجرای آن، «منزلت حرفهای» را بهصورت عادلانهای در میان اعضای هیئت علمی توزیع میکند؟». برای پاسخ به این سؤال، ملاک «شایستگی» (میزان تلاش و مشارکت در تولید محصول مفید) بهعنوان ملاک عادلانه بودن توزیع منزل حرفهای در نظر گرفته شد. حاصل این پژوهش، شناسایی آسیبهایی همچون «دیریاب بودن محتوا»، «یکسانانگاری رشتههای دانشگاهی»، «کمتوجهی به ترویج علم»، «مقالهمحور بودن»، «عدم توجه به خصوصیات افراد» بود. این آسیبها هر کدام به نوعی به عادلانه بودن فرایند ارتقا لطمه میزنند. در انتها پیشنهادهایی برای اصلاح آییننامه ارائه شده تا فرایند ارتقا عادلانهتر شود.
Busaliki H. Moral Valuation of Academic Personnel’s Advancement Guideline from the Standpoint of Distributive Justice on the Basis of “Competence” Criterion. پژوهشنامه اخلاق 2020; 13 (50) :7-24 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1686-fa.html
بوسَلیکی حسن. ارزیابی اخلاقی آییننامه ارتقای اعضای هیئت علمی از منظر عدالت توزیعی براساس ملاک «شایستگی». پژوهشنامه اخلاق. 1399; 13 (50) :7-24