دانشآموخته دکتری مدرسی معارف، گرایش اخلاق اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی
چکیده: (1373 مشاهده)
هدف این مقاله، ارائه روشهای شناختی در آموزش اخلاق به کودکان با تأکید بر آموزه اخلاقی احترام است. در این مقاله با تأکید بر آموزههای اسلامی و به روش توصیفی ـ تحلیلی به مهمترین روشهای شناختی که میتوان کودکان را با مفاهیم ارزشی آشنا کرد، پرداخته شده است. نتایج این بررسی و تحلیل نشان میدهد بر اساس آموزههای دینی، روشهایی چون انگارهسازی و اصلاح جهانبینی کودک، ایجاد شرایط برای مواجهه معرفتی کودک با نتایج منطقی رفتار، گفتمانسازی اخلاقی با رویکرد چالشی و تبیین معرفتی معیارها و مصادیق عینی ارزشها میتواند منجر به آموزش و یادگیری شناختی کودکان نسبت به آموزههای اخلاقی مثل احترام شود. از سویی این ساحت شناختی میتواند زمینه شکلگیری عواطف و سبب ایجاد انگیره در حرکت عاطفی و عملی کودکان نسبت به آموزههای دینی شود.
میر محمدیان سید محمد حسن، فلاح محمد جواد، معصومی راد رضا، حسینی زاده سید علی. تبیین روشهای شناختی آموزش مفاهیم اخلاقی به کودکان بر اساس معیارهای اسلامی با تأکید بر فضیلت احترام. پژوهشنامه اخلاق. 1402; 16 (61) :51-68