استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان و مدرس دروس معارف اسلامی
چکیده: (1520 مشاهده)
یکی ازحوزههای اخلاق کاربردی در بُعد حرفهای، «اخلاق تبلیغ» است که ساحتهای مختلف تبلیغات را در بر میگیرد. در این بین، تبلیغ دین درکارآیی و اثربخشی و جذب حدّاکثری مخاطبان، محتاج اخلاق دینی تبلیغ است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی، به بیان خصوصیات حرفهای مبلّغ دینی دررسالتِ دعوت پرداخته و روشن میسازد که مبلّغ دین علاوه برمهارت دینشناسی و برخورداری از «چشم مسألهیاب» در رصدکردن شبهات، باید درخودسازی وتعامل اخلاقی باخویشتن، پیشقدم بوده و اهل جاذبه باشد. استنباط و تحلیل مؤلفههای «الگوی اخلاق ارتباطی» مؤثّر در تبلیغ مکتب تشیّع با تأکید بر آموزههای رضوی، از مسائل و یافتههای مهم این پژوهش محسوب میشودکه عبارتنداز: گفتگوی صلح آمیز «درون مذهبی» و «برون مذهبی»؛ تقویت «هوش عاطفی ـ هیجانی» (EQ)؛ نیازسنجی و ظرفیت شناسی مخاطبان (آشنایی با نیازها، روحیه و زبانِ پیامگیرندگان)؛ دعوت به دین با غیر زبان (شیوه نفوذ در دل)؛ تعصّبگریزی و التزام به عقلانیت؛ و مهرورزی و احترام به عقیده مخالف.
Ganjvar M. The role of "communication ethics" in propagating the Shiite school with emphasis on Razavi teachings. پژوهشنامه اخلاق 2021; 14 (51) :93-114 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1809-fa.html
گنجور مهدی. نقش «اخلاق ارتباطی» در تبلیغ مکتب تشیّع با تأکید بر آموزههای رضوی. پژوهشنامه اخلاق. 1400; 14 (51) :93-114