[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ::
واژگان کلیدی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها



 



 



 



..
:: دوره 14، شماره 51 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 14 شماره 51 صفحات 114-93 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش «اخلاق ارتباطی» در تبلیغ مکتب تشیّع با تأکید بر آموزه‌های رضوی
مهدی گنجور
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان و مدرس دروس معارف اسلامی
چکیده:   (1520 مشاهده)
یکی ازحوزه‌های اخلاق کاربردی در بُعد حرفه‌ای، «اخلاق تبلیغ» است که ساحت‌های مختلف تبلیغات را در بر می‌گیرد. در این بین، تبلیغ دین درکارآیی و اثربخشی و جذب حدّاکثری مخاطبان، محتاج اخلاق دینی تبلیغ است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی، به بیان خصوصیات حرفه‌ای مبلّغ دینی دررسالتِ دعوت پرداخته و روشن می‌سازد که مبلّغ دین علاوه برمهارت دین‌شناسی و برخورداری از «چشم مسأله‌یاب» در رصدکردن شبهات، باید درخودسازی وتعامل اخلاقی باخویشتن، پیشقدم بوده و اهل جاذبه باشد.
استنباط و تحلیل مؤلفه‌های «الگوی اخلاق ارتباطی» مؤثّر در تبلیغ مکتب تشیّع با تأکید بر آموزه‌های رضوی، از مسائل و یافته‌های مهم این پژوهش محسوب می‌شودکه عبارتنداز: گفتگوی صلح آمیز «درون مذهبی» و «برون مذهبی»؛ تقویت «هوش عاطفی ـ هیجانی» (EQ)؛ نیازسنجی و ظرفیت شناسی مخاطبان (آشنایی با نیازها، روحیه و زبانِ پیام‌گیرندگان)؛ دعوت به دین با غیر زبان (شیوه نفوذ در دل)؛ تعصّب‌گریزی و التزام به عقلانیت؛ و مهرورزی و احترام به عقیده مخالف.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، اخلاق ارتباطی، تبلیغ، معنویت، سیره رضوی، امام رضا×.
متن کامل [PDF 361 kb]   (481 دریافت)    
نوع مطالعه: نظری | موضوع مقاله: اخلاق هنجاری(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1400/8/18 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ganjvar M. The role of "communication ethics" in propagating the Shiite school with emphasis on Razavi teachings. پژوهشنامه اخلاق 2021; 14 (51) :93-114
URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1809-fa.html

گنجور مهدی. نقش «اخلاق ارتباطی» در تبلیغ مکتب تشیّع با تأکید بر آموزه‌های رضوی. پژوهشنامه اخلاق. 1400; 14 (51) :93-114

URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1809-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 51 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشنامه اخلاق Research Quarterly in Islamic Ethics
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657