دانش آموخته دکتری رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (1850 مشاهده)
هدف این مقاله بررسی چالشهای استفاده از سامانه همانندجو و ضوابط موجود در دانشگاههای ایران برای استفاده از این سامانه و صیانت از صداقت علمی در آموزش عالی ایران است. در این مقاله سه بستر اصلی اخلاق پژوهش؛ صداقت علمی، سامانه همانندجو با نظر به مفروضههای بنیادی آن و امکانات در دسترس و مورد استفاده دانشگاهها در اجرای ضوابط، مد نظر قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که صداقت علمی ناظر به تعهد به کشف، انتشار و استقرار حقیقت، صرفاً با اتکا به سامانه همانندجویی محقق نمیشود. به علاوه استفاده از این سامانه به عنوان منبع انحصاری برای استقرار صداقت علمی به نتایجی منتهی میشود که بر خلاف انتظار و نیز هدفهایی است که سامانه همانند جو برای تحقق آن تأسیس شده است. بنابراین نشان داده میشود که چگونه ضوابط دانشگاهها برای استفاده از سامانه همانند جو به اقدامی قانونی برای وارونهسازی ملاکهای صداقت علمی منتهی میشود.
Hooshmand A, Shabani Varaki B. Ethical Challenges of Using Hamananjoo System in Higher Education Institutions. پژوهشنامه اخلاق 2021; 14 (51) :147-162 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1812-fa.html
هوشمند علیرضا، شعبانی ورکی بختیار. چالشهای اخلاقی استفاده از سامانه همانندجو در مؤسسات آموزش عالی. پژوهشنامه اخلاق. 1400; 14 (51) :147-162