[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ::
واژگان کلیدی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها



 



 



 



..
:: دوره 17، شماره 64 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 17 شماره 64 صفحات 60-37 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی انتقادی اصل خودمختاری درتربیت دوجنسیتی بر پایه معیارهای اخلاقی با تاکید بر اخلاق اسلامی
سیده زهرا موسوی ، محمدجواد فلاح ، سید علی حسینی‌زاده
دکترای مدرسی اخلاق اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.
چکیده:   (623 مشاهده)
تربیت دوجنسیتی به عنوان یکی از رویکردهای تربیتی معاصر بر عدم تفکیک جنسیت زن و مرد در تربیت اصرار دارد و معتقد است زنان و مردان باید ویژگیهای هر دو جنس را داشته باشند تا بتوانند در شرایط مناسب زنانه و یا مردانه رفتار کنند. یکی از اصول مهم این رویکرد اصل خودمختاری است. براساس این اصل زنان باید در  سه حیطه تحصیل شغل و رابطه جنسی از ازادی برخوردار بوده و بتوانند انتخابی مطابق میل خود داشته باشند. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی به تبیین و ارزیابی این اصل بر اساس شاخص های اخلاقی البته با تاکید بر آموزه های اخلاق اسلامی- می پردازیم. نتیجه آنکه براساس معیارهای اخلاق اسلامی، انسان ها در چارچوب حدود الهی، ازادی و اختیار دارند؛ که این امر با ازادی بی قید و شرط در اصل خومختاری قابل جمع نیست. ضمن آنکه در مقام عمل، این اصل چالش های اساسی با نقش های مادری و همسری دارد. نقش مادری و همسری در اخلاق اسلامی از حقوق طبیعی زن ومرد محسوب می شود و شواهدی از تمایل زنان غربی به این حقوق فطری و طبیعی نیز وجود دارد. لازمه اصل خودمختاری نادیده گرفتن حقوق طبیعی از جانب  خود فرداست که غیر اخلاقی است.
واژه‌های کلیدی: تربیت دوجنسیتی، اصل خودمختاری، اخلاق اسلامی، حقوق فطری زنان
متن کامل [PDF 450 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: بنیادی | موضوع مقاله: اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1400/9/22 | پذیرش: 1401/7/2 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S, Fallah M J, Hosseinizadeh S A. Critical evaluation of the principle of autonomy in bisexual education based on ethical criteria with emphasis on Islamic ethics. پژوهشنامه اخلاق 2024; 17 (64) :37-60
URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1832-fa.html

موسوی سیده زهرا، فلاح محمدجواد، حسینی‌زاده سید علی. ارزیابی انتقادی اصل خودمختاری درتربیت دوجنسیتی بر پایه معیارهای اخلاقی با تاکید بر اخلاق اسلامی. پژوهشنامه اخلاق. 1403; 17 (64) :37-60

URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1832-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 64 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشنامه اخلاق Research Quarterly in Islamic Ethics
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4726