استادیار، گروه آموزشی الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (785 مشاهده)
نظام اخلاقی هر مکتبی، متأثر از نوع نگاه به انسان و هویت و عقلانیت تعریف شده در آن مکتب است و تعریف ارائه شده از انسان، مفاهیم سعادت و فضیلت و خیر و لذت را جهت میدهد. بر این اساس، هدف از پژوهش پیشرو ارائه نظام اخلاقی علامه طباطبایی& با توجه به مبانی انسانشناختی ایشان است. این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی و به کمک مبانی و اصول انسانشناختی علامه، ویژگیهای نظام اخلاقی ایشان را تبیین نموده است. یافتههای پژوهش، حکایت از آن دارد که بر اساس اصل مربوبیت انسان و نیز اصول غایتمندی، اراده، اختیار و حقیقی بودن کمال انسان، نظام اخلاقی واقعگرای فضیلتمحور مبتنی بر عقل و وحی و در راستای سعادت بشر اثبات میگردد؛ به طوری که انسان در این نظام، نسبت به خود، خداوند، جامعه و طبیعت دارای مسئولیت اخلاقی است. پژوهش حاضر، به این نتیجه رهنمون گشت که تحت چنین نظام اخلاقی است که سعادت حقیقی دنیا و آخرت قابل وصول خواهد بود و حیات طیبه انسانی، ترسیم میگردد.
Hashemian F S, Sharifi M, Rafiei M. Ethical System in Allāmah Ṭabāṭabāī’s Thoughts on Anthropological Foundations. پژوهشنامه اخلاق 2022; 15 (57) :161-178 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1930-fa.html
هاشمیان فاطمه السادات، شریفی معصومه، رفیعی محسن. نظام اخلاقی در منظومه فکری علامه طباطبایی(ره) مبتنی بر مبانی انسانشناختی. پژوهشنامه اخلاق. 1401; 15 (57) :161-178