استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده: (963 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اخلاق معلمی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان به منظور ارائه منشور و اعتباریابی آن انجام شد. برای پاسخگویی به مسائل پژوهش از روشهای توصیفی تحلیلی و گروه کانونی استفاده شد. نتایج بررسیها نشان داد منشور اخلاق معلمی در سه هسته: ساحتها، مؤلفهها و شاخصها ترسیم گردید. مؤلفههای: ساحت جسمانی «آراستگی ظاهری، پوشش، توانایی جسمانی، کلامی و رفتاری»، ساحت اعتقادی «خدابینی، عمل به ارزشهای معنوی و تواضع، سازواری کردار و گفتار، بزرگمنشی، برابری، مدارا، محبت، انسانسازی»، ساحت علمی (بصورت) دانش عمومی، تخصصی، شایستگی در تدریس، شناخت تفاوتهای فردی، آگاهی از مراحل رشد، هدایت و اصلاحگری، ساحت اجتماعی «مسئولیتپذیری، هشیاری اجتماعی، انتقال میراث فرهنگی» و ساحت اقتصادی «کفایت مالی و ساده زیستی» بودند. ذیل مؤلفهها هفتاد و یک شاخص جزئی شناسایی و معرفی شد. اعتبار درونی منشور طراحی شده و هستههای سهگانه آن توسط متخصصان موضوعی مورد تأیید قرار گرفت.
mollaei R, Mirza Mohammadi م, Rahnama A. Teacher ethics from the point of view of Muslim educators and thinkers in order to present the charter and validate it. پژوهشنامه اخلاق 2023; 15 (58) :29-48 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2094-fa.html
ملایی رسول، میرزا محمدی محمدحسن، رهنما اکبر. اخلاق معلمی از دیدگاه مربیان و اندیشمندان مسلمان به منظور ارائه منشور و اعتباریابی آن. پژوهشنامه اخلاق. 1401; 15 (58) :29-48