استادیار گروه فسلسفه و کلام اسلامی دانشگاه الزهرا(س)
چکیده: (701 مشاهده)
ظرفیتها در تربیت توحیدی همواره سبب توجّه اندیشمندان بوده است. شیوههای تربیتی بر مبانی و اصولی از قبیل تفکرات دینی، قومیتی و فلسفی استوار است. عقاید و آموزهها آثار خود را در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسانها نشان میدهند. لذا بهرهمندی از نظرات فیلسوف برجستۀ جهان اسلام، صدرای شیرازی که برگرفته از عقل، وحی و عرفان است در این راستا رهگشاست. در این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر برخی از اصول فلسفی در مکتب صدرا، مانند فطری بودن بحث توحید و نگاه ویژه به خالق و باور به اینکه تنها وجود مستقل اوست و سایر موجودات عین الربط و تعلق به او هستند؛ همچنین شناخت ساحت وجودی انسان بهعنوان وجودی سیال که قابلیت رشد و اشتداد وجودی به صورت حرکت از مرحلۀ نباتی به حیوانی و انسانی و درنهایت عقلانی است بررسی شده است، و نتیجه آن شد که این مکتب میتواند ازجمله کارآمدترین و جامعترین برنامهها و روشهای تربیت محسوب شود.