این نوشتار سعی در بازنگری و تقویت جایگاه «ریاضت نفس» در نظام تربیتی و اخلاقی اسلام دارد؛ ریاضت، روح انسان را «قوت» و «خضوع» میبخشد و این دو خصلت، ضامن موفقیت در همه عرصهها اعم از فردی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دنیوی و اخروی هستند؛ ریاضت به دو قسم اختیاری و غیراختیاری قابل تقسیم است که تمام تکالیف شرعی در قسم اختیاری جای گرفته و مقصود از ریاضت غیراختیاری، ابتلائات و امتحانات الهی است؛ این دو قسم، مکمل یکدیگر در فرآیند تربیت انسانند و با فلسفه خلقت انسان گره خوردهاند؛ فلسفه تبعید انسان به محنتکده دنیا، اشرفیت نفس او در میان سایر مخلوقات بود که او را در معرض خطرناکترین رذیلت اخلاقی یعنی غرور و تکبر قرار داد؛ از آنجا که علاج هر رذیلتی با ضد آن است، ریاضت تنها مسیری بود که نه تنها انسان را از رذیلت تکبر پیراست بلکه او را به زیباترین فضیلت اخلاقی یعنی محبت و عشق الهی نیز بیاراست.
Moosavi A, Fanaie Ashkevari M. The Status of Austerity in Ethical Education As Is Understood by the Quran and Hadith
. پژوهشنامه اخلاق 2016; 8 (30) :7-22 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-226-fa.html
موسوی ابوالفضل، فنایی اشکوری محمد. جایگاه ریاضت در تربیت اخلاقی از منظر قرآن و حدیث. پژوهشنامه اخلاق. 1394; 8 (30) :7-22