شرکتها بهطور عادی، نه در یک فضای بسته، که بهواسطه همکاری و وابستگی متقابل با دیگر سازمانها (اعم از بنگاهی یا غیر بنگاهی) دارای نوآوری هستند. رویکردی که با نگاهی نظاممند و شبکهای، به تحلیل ساختاری و انواع تعاملات رسمی و غیررسمی اجزای مختلفی همچون دانشگاهها، شرکتهای صنعتی، مراکز توسعه کارآفرینی، مراکز تحقیقات دولتی، مراکز انتقال فناوری، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری، آزمایشگاههای دولتی و خصوصی، و نهادهای متنوعی چون نظام مالکیت فکری، صندوقهای توسعه ملی و صندوقهای سرمایهگذاری، در قالب یک نظام یکپارچه پرداختهاند که این آخرین مدل سیاستگذاری علم و فناوری شناخته میشود. با وجود آنکه در نظام نوآوری بهطور مستقیم بر اخلاق تأکید نشده است، از اشارات نویسندگان و نظریهپردازان این حوزه میتوان دریافت که مفهوم اخلاق در بخش «نهاد» نظام نوآوری، دارای کارکردهایی است. این تحقیق تلاش دارد ضمن واکاوی «اخلاق» در مبانی و مفروضات رویکرد نظام نوآوری، به بررسی و ارزیابی واقعگرایی یا غیرواقعگرایی اخلاقی، ذاتی یا غیری بودن ارزشهای اخلاقی و تأثیر همتکاملی نظام علم، فناوری و نوآوری با نظام اخلاقی همت گمارد
Mohammadi P, Fatehrad M, Karimi F. An Introduction to Ethics in Innovation System; Horizons and Approaches
. پژوهشنامه اخلاق 2015; 8 (29) :119-138 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-242-fa.html
محمدی پیمان، فاتح راد مهدی، کریمی فاطمه. درآمدی بر اخلاق در نظام نوآوری؛ افقها و رویکردها. پژوهشنامه اخلاق. 1394; 8 (29) :119-138