با وجود اهمیت فوق العاده تربیت دینی در نظام آموزشی کشور ما، هنوز کاستیهای زیادی در این زمینه وجود دارد. یکی از کاستیها و مشکلات جدی، وجود مربیانی است که فاقد شایستگیهای شخصیتی، اخلاقی و رفتاری لازم برای این کار هستند. این پژوهش با تمرکز بر روی «صبر» به عنوان یکی از اساسی ترین فضایل اخلاقی به جایگاه آن در اثربخشی تربیتی مربی در متربیان می پردازد. در این پژوهش که مبتنی بر روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است، از طریق بررسی تحلیلی آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت÷، نحوه تاثیرگذاری صبرورزی مربی دینی بر فرایند تربیت دینی مورد بررسی قرار گرفته و سپس راهکارهایی برای تقویت این ویژگی اخلاقی پیشنهاد شده است. یافتهها نشان میدهد که صبر از سه راه تامین بهداشت و سلامت روانی پایه، تقویت رفتار عمومی سنجیده و تقویت مهارتهای حرفهای (تدریس و تربیت موثر)، مربی دینی را در ایفای مسئولیتهایش یاری مینماید. همچنین، راهکارهایی برای ایجاد و تقویت ملکه صبر در قالب اقدامات زمینه ساز و پیشگیرانه، اقدامات مقابلهای و کنترلی، و اقدامات تکمیلی در مقاله مطرح شده است.