هدف از این پژوهش، واکاوی عملکرد اخلاقی دانشگاهها در مصاحبههای علمی جذب و ارتقای آن بر اساس آموزههای اخلاقی اسلام است. پژوهش حاضر، بر پایه روش توصیفی ـ تحلیلی، و برآیند نظرسنجی از جامعه آماری معین است. جامعه مورد مطالعه، چهل و هشت نفر از استادان علوم انسانیاند که تجربه گذر از مصاحبههای علمی را دارند. بر پایه نظرسنجی از جامعه آماری، میزان نارضایتمندی مصاحبهشوندگان از فرایند جذب استادان، بسیار قابل توجه است. ازاینرو، توجه به عنصر اخلاق در مصاحبههای علمی و فرایند جذب، گامی در پیشبرد اهداف اخلاق سازمانی است. پرهیز از هرگونه ائتلاف گروهی و جذب افراد سفارشی یا مصلحتی و بدون سنجش در ترازهای علمی، در رشد گروهها مؤثر است. اخلاق مصاحبه توان یاری رسانی بدین امر را دارد. بدینسان در سه مرحله: مسائل اخلاقی پیش از مصاحبه، مسائل اخلاقی ناظر بر مصاحبه و مسائل اخلاقی بعد از مصاحبه، میتوان از اخلاقیسازی مصاحبههای علمی و فرایند جذب اعضای هیئت علمی سخن گفت.