پیروان نظریه امر الهی، اخلاق را بهطور کامل وابسته به دین دانسته و ورای امر و نهی الهی، معنا و واقعیتی برای آن قائل نیستند. در مقابل، پیروان اخلاق سکولار، اخلاق را مقدم بر دین و حاکم بر آن میدانند و دستِکم برای ارزشهای اخلاقی معنا و واقعیتی مستقل قائلاند. در این میان برخی از نظریهپردازان اندیشه اسلامی نیز، علیرغم انکار نظریه امر الهی، به اخلاق دینی قائل بوده و دین را مشتمل بر اخلاق می دانند. نظریه مختار آن است که اخلاق عین دین و دین عین اخلاق است و با وجود نادرستی نظریه امر الهی، قرائتی از اخلاق دینی وجود دارد که در تمام وجوه معناشناختی، هستیشناختی، معرفتشناختی و روانشناختی برتر از اخلاق سکولار است.
Sarbakhshi M. The Objectivity of Religion and Ethics and the Superiority of Religious Ethics Over Secular Ethics. پژوهشنامه اخلاق 2019; 12 (44) :57-68 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-784-fa.html
سربخشی محمد. عینیت دین و اخلاق و برتری اخلاق دینی بر اخلاق سکولار. پژوهشنامه اخلاق. 1398; 12 (44) :57-68