پژوهشگر گروه ورزش، اوقات فراغت و گردشگری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
چکیده: (1432 مشاهده)
حرفهای شدن رشتههای ورزشی موضوع مهمی است که امروزه با نتایج نیک و پیامدهای ناگوار، اندیشمندان عرصه ورزش را به خود واداشته است. از برایندهای نابهنجار این رویداد، فروکاستن ارزشهای اخلاقی است. یکی از راههای برونرفت از این وضعیت و نهادینهسازی اخلاق در ورزش، تدوین نظامنامهای برای رعایت ارزشهای اخلاقی در باشگاههای ورزشی بهعنوان مهمترین نهاد ورزشی است. این نظامنامه مجموعهای از رهنمودهای اخلاقی است که با ترسیم الگویی از رفتار صحیح حرفهای، راهبردی نظاممند برای درونیسازی ارزشها و هنجارهای اخلاقی ارائه میکند و متولیان ورزش را در تصمیمگیری و گسترش استانداردهای حرفهای یاری میدهد. این پژوهش با رویکرد نظامسازانه، با شیوه توصیفی ـ تحلیلی، فرایند تدوین و ترویج نظامنامه مطلوب را در 7 گام ترسیم میکند: 1. ایجاد حساسیت اخلاقی؛ 2. تشکیل کمیته تخصصی اخلاق؛ 3. تدوین اصول و خطمشی؛ 4. دیدگاهسنجی؛ 5. تلاشهای ترویجی (آموزشی، پرورشی و حقوقی)؛ 6. بازخوردگیری؛ 7. بازنگری و اصلاح نظامنامه.
TajBakhsh A. Some Strategies for Formulating and Promoting “a Code of Professional Ethics of Sports Clubs”. پژوهشنامه اخلاق 2022; 15 (57) :69-94 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-814-fa.html
تاج بخش علی. راهبردهای تدوین و ترویج «نظامنامه اخلاق حرفهای باشگاههای ورزشی». پژوهشنامه اخلاق. 1401; 15 (57) :69-94