حقیقت لذت و جایگاه وجودی و ارزشی آن در اندیشه اخلاقی ابنسینا، امری حصولی و خطاپذیر و درعینحال قابل وصول است. هر لذتی از قوه مخصوص خود حاصل و ادراک میشود و در تاثیرگذاری و تاثیرپذیری بین قوای نفس، میان اقسام و مصادیق لذت رابطه متباین وجود دارد. ملاصدرا با نقد و ابطال نظریه قوای نفس سینوی و جایگزین کردن نظریه مراتب تشکیکی و تفاضلی نفس در مراتب وجودی انسان، به حقیقت لذت و جایگاه وجودی و ارزشی آن پرداخته است. حقیقت لذت در حکمت متعالیه علاوه بر اینکه امر وجودی بوده، حضوری نیز هست و تخلّف ادراکی و خطای تطابقی در آن راه ندارد. عالیترین لذت از حیث شرافت در حکمت متعالیه، مربوط به لذائذ عقلی است و براساس فاعلیت بالتسخیر عقل در علمالنفس صدرایی، لذائذ مادون عقل، از ارزشهای اخلاقی برخوردار است. هدف از این پژوهش ارائه راهکار عقلانی براساس علمالنفس صدرایی، برای مدیریت و تعامل اخلاقی با ادراکات تاثیرگذار مثل لذت در متن زندگی است.
Mohammadimonfarad B, Abbassipur Z, Mahdipur M H. Revision of the Reality of Pleasure in Avicenna’s
and Sadra’s Ethical Thoughts. پژوهشنامه اخلاق 2019; 12 (43) :7-18 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1117-fa.html