تحلیل اخلاقی «اقتدار استاد» براساس شاخص «حقمداری»
در رساله حقوقیه امام سجاد×
|
محمد جواد فلاح |
|
|
چکیده: (2638 مشاهده) |
در پاسخ اینکه اقتدار استاد در آموزش از منظر اخلاقی چگونه است دیدگاه امام سجاد× راهگشاست. بررسی توصیفی ـ تحلیلی دیدگاه امام سجاد× در رساله حقوقیه نشان میدهد نوع رابطهای بین معلم و متعلم بهواسطه ویژگی بهرهمندی علمی و دانشی، هدایتبخشی و ارزشمندی معنوی در رابطه با متعلم دارای جایگاه ارزشی خاص است که بهواسطه ایجاد «مسئولیت» برای استاد و «حق» برای شاگردان محقق میشود. براساس این دیدگاه میتوان مرتبهای از یک نوع «ولایت» علمی و معنوی را برای استاد منظور ساخت که اقتدار استاد را وارد نگاهی مسئولانه و امانتانگارانه میسازد که نتیجهاش دوری از آسیبهایی چون خودمحوری، تحکم و سوءاستفاده و بهرهمندی از عناصر اخلاقی چون مهرورزی، دلسوزی و نگاه مسئولانه است. در پرتو چنین رابطه طرفینی بین معلم و متعلم است که مبتنی بر مبانی اسلامی مسیر تعلیم و تربیت به شکل توأمان طی شده و اهداف آموزش محقق خواهد شد. |
|
واژههای کلیدی: اقتدار اخلاقی، اخلاق استادی، رساله الحقوق، حقوق شاگردان، اقتدار استاد. |
|
متن کامل [PDF 330 kb]
(890 دریافت)
|
نوع مطالعه: بنیادی |
موضوع مقاله:
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی) دریافت: 1399/4/8 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1399/4/8
|
|
|
|