:: دوره 13، شماره 50 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 13 شماره 50 صفحات 24-7 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اخلاقی آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی از منظر عدالت توزیعی براساس ملاک «شایستگی»
حسن بوسَلیکی
استادیار گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدرس دروس معارف اسلامی
چکیده:   (1860 مشاهده)
در ارزیابی اخلاقی جامعه، توجه به ابعاد ساختاری (آیین‌نامه‌ها، قوانین، ساختار نهادها و ...) در کنار توجه به عاملیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در پژوهش حاضر، محتوای آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی مصوب 18/12/1394 و نیز شیوه‌نامه اجرایی آن از منظری اخلاقی مورد ارزیابی قرار گرفت. سؤال اصلی این بود: «آیا آیین‌نامه ارتقا و فرایند اجرای آن، «منزلت حرفه‌ای» را به‌صورت عادلانه‌ای در میان اعضای هیئت علمی توزیع می‌کند؟». برای پاسخ به این سؤال، ملاک «شایستگی» (میزان تلاش و مشارکت در تولید محصول مفید) به‌عنوان ملاک عادلانه بودن توزیع منزل حرفه‌ای در نظر گرفته شد. حاصل این پژوهش، شناسایی آسیب‌هایی همچون «دیریاب بودن محتوا»، «یکسان‌انگاری رشته‌های دانشگاهی»، «کم‌توجهی به ترویج علم»، «مقاله‌محور بودن»، «عدم توجه به خصوصیات افراد» بود. این آسیب‌ها هر کدام به نوعی به عادلانه بودن فرایند ارتقا لطمه می‌زنند. در انتها پیشنهادهایی برای اصلاح آیین‌نامه ارائه شده تا فرایند ارتقا عادلانه‌تر شود.
واژه‌های کلیدی: آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، ارزیابی اخلاقی، آسیب‌شناسی آیین‌نامه ارتقا، عدالت توزیعی، ملاک شایستگی.
متن کامل [PDF 300 kb]   (734 دریافت)    
نوع مطالعه: نظری | موضوع مقاله: فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1400/3/9 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 50 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها