:: دوره 14، شماره 54 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 14 شماره 54 صفحات 176-153 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی اخلاق آموزش در شبکه آموزشی دانش‌آموزی (شاد): رویکرد قوم‌نگاری مجازی
ابوالقاسم رضوانی ، محمد اکبری بورنگ ، هادی پورشافعی ، محمدعلی رستمی‌نژاد
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه‌درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند و معلم، اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، زاهدان
چکیده:   (893 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر شناسایی اخلاق آموزش در فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی و از نوع قوم‌نگاری مجازی بود. جامعه پژوهش شامل آموزگاران ابتدایی شهرستان خاش بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول آموزش مجازی دانش‌آموزان بودند. پژوهشگر با رضایت معلمان در گروه کلاسی مجازی آنان به عضویت درآمد، مدت سه ماه آموزش‌های درسی و تربیتی را مشاهده کرد. روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس و گردآوری داده‌ها به طریق مشاهده و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. داده‌ها با روش تحلیل محتوای استقرایی، تحلیل گردید. با توجه به یافته‌های مطالعه، مؤلفه‌های اخلاقِ آموزش مجازی در سه بُعد و هفت عامل طبقه‌بندی شد که شامل: حفظ حریم خصوصی و کرامت انسانی، حفظ امنیت خاطر و آرامش ذهنی، و رعایت فرهنگ درست‌کاری و امانت‌داری می‌باشند. نتایج می‌تواند جهت برنامه‌ریزی و تنظیم استراتژی‌های کلان حوزه اخلاقِ آموزش مجازی توسط سیاست‌گذاران و ذینفعان نظام آموزشی کشور به‌کار آید.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق آموزش، آموزش مجازی، اخلاق فناوری اطلاعات، قوم‌نگاری مجازی.
متن کامل [PDF 334 kb]   (264 دریافت)    
نوع مطالعه: کاربردی | موضوع مقاله: اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1400/7/2 | پذیرش: 1400/11/10 | انتشار: 1400/11/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 54 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها