نقش «اخلاق ارتباطی» در تبلیغ مکتب تشیّع با تأکید بر آموزههای رضوی
|
مهدی گنجور |
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان و مدرس دروس معارف اسلامی |
|
چکیده: (1501 مشاهده) |
یکی ازحوزههای اخلاق کاربردی در بُعد حرفهای، «اخلاق تبلیغ» است که ساحتهای مختلف تبلیغات را در بر میگیرد. در این بین، تبلیغ دین درکارآیی و اثربخشی و جذب حدّاکثری مخاطبان، محتاج اخلاق دینی تبلیغ است. این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی، به بیان خصوصیات حرفهای مبلّغ دینی دررسالتِ دعوت پرداخته و روشن میسازد که مبلّغ دین علاوه برمهارت دینشناسی و برخورداری از «چشم مسألهیاب» در رصدکردن شبهات، باید درخودسازی وتعامل اخلاقی باخویشتن، پیشقدم بوده و اهل جاذبه باشد.
استنباط و تحلیل مؤلفههای «الگوی اخلاق ارتباطی» مؤثّر در تبلیغ مکتب تشیّع با تأکید بر آموزههای رضوی، از مسائل و یافتههای مهم این پژوهش محسوب میشودکه عبارتنداز: گفتگوی صلح آمیز «درون مذهبی» و «برون مذهبی»؛ تقویت «هوش عاطفی ـ هیجانی» (EQ)؛ نیازسنجی و ظرفیت شناسی مخاطبان (آشنایی با نیازها، روحیه و زبانِ پیامگیرندگان)؛ دعوت به دین با غیر زبان (شیوه نفوذ در دل)؛ تعصّبگریزی و التزام به عقلانیت؛ و مهرورزی و احترام به عقیده مخالف. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، اخلاق ارتباطی، تبلیغ، معنویت، سیره رضوی، امام رضا×. |
|
متن کامل [PDF 361 kb]
(477 دریافت)
|
نوع مطالعه: نظری |
موضوع مقاله:
اخلاق هنجاری(با رویکرد اسلامی) دریافت: 1400/8/18 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10
|
|
|
|