[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ::
واژگان کلیدی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها



 



 



 



..
:: دوره 17، شماره 63 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 17 شماره 63 صفحات 4-4 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی مربی تراز اسلامی از منظر نهج‌البلاغه و تأثیر آن بر آموزش معارف اسلامی
محسن فتاحی اردکانی ، سیّد محمّد طاها میرشمسی
استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (66 مشاهده)
لازمه آموزش اثربخش در دروس الهیات، رسیدن متربی به حیات ‌طیبه و کمال نهایی است. در نهج‌البلاغه ابعاد مختلف نیازهای انسان تبیین شده؛ لذا تعلیم و تربیت مربی بر اساس ساحت‌های شش‌گانه، امری ضروری است. مربی تراز اسلامی باید دارای ساحت‌های اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ سیاسی و اجتماعی؛ علمی و فناوری؛ اقتصادی و حرفه‌ای؛ زیستی و بدنی؛ زیباشناختی و هنری، باشد. در پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن تبیین این ساحت‌ها، با مقایسه کمّی، به‌لحاظ نموداری و آماری، مشخص گردید در میان این ساحت‌ها، ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، همچنین در این ساحت، دو مؤلفه دین‌داری و اخلاق، و مؤلفه اعتدال که مراد از آن میانه‌روی و تناسب و هماهنگی در صفات و افعال است، از بالاترین میانگین برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: تعلیم و تربیت، شخصیت، مربی تراز، نهج‌البلاغه، آموزش معارف اسلامی
     
نوع مطالعه: کاربردی | موضوع مقاله: اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1402/10/8 | پذیرش: 1403/1/10 | انتشار: 1403/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fattahi ardakani M, mirshamsi S M T. Explaining the personality and practical model of an Islamic trainer from the perspective of Nahj al-Balagha and its effect on the teaching of religious doctrines with the approach of the six areas of education and training. پژوهشنامه اخلاق 2024; 17 (63) :4-4
URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2324-fa.html

فتاحی اردکانی محسن، میرشمسی سیّد محمّد طاها. الگوی مربی تراز اسلامی از منظر نهج‌البلاغه و تأثیر آن بر آموزش معارف اسلامی. پژوهشنامه اخلاق. 1403; 17 (63) :4-4

URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2324-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 63 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشنامه اخلاق Research Quarterly in Islamic Ethics
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657