استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (66 مشاهده)
لازمه آموزش اثربخش در دروس الهیات، رسیدن متربی به حیات طیبه و کمال نهایی است. در نهجالبلاغه ابعاد مختلف نیازهای انسان تبیین شده؛ لذا تعلیم و تربیت مربی بر اساس ساحتهای ششگانه، امری ضروری است. مربی تراز اسلامی باید دارای ساحتهای اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ سیاسی و اجتماعی؛ علمی و فناوری؛ اقتصادی و حرفهای؛ زیستی و بدنی؛ زیباشناختی و هنری، باشد. در پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن تبیین این ساحتها، با مقایسه کمّی، بهلحاظ نموداری و آماری، مشخص گردید در میان این ساحتها، ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، همچنین در این ساحت، دو مؤلفه دینداری و اخلاق، و مؤلفه اعتدال که مراد از آن میانهروی و تناسب و هماهنگی در صفات و افعال است، از بالاترین میانگین برخوردار است.
fattahi ardakani M, mirshamsi S M T. Explaining the personality and practical model of an Islamic trainer from the perspective of Nahj al-Balagha and its effect on the teaching of religious doctrines with the approach of the six areas of education and training. پژوهشنامه اخلاق 2024; 17 (63) :4-4 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2324-fa.html
فتاحی اردکانی محسن، میرشمسی سیّد محمّد طاها. الگوی مربی تراز اسلامی از منظر نهجالبلاغه و تأثیر آن بر آموزش معارف اسلامی. پژوهشنامه اخلاق. 1403; 17 (63) :4-4