:: دوره 10، شماره 36 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 10 شماره 36 صفحات 52-29 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش صبرِ مربی در فرایند تربیت دینی و راهکارهای تقویت آن
فاطمه وجدانی ، جواد آقایی
چکیده:   (4994 مشاهده)
با وجود اهمیت فوق العاده تربیت دینی در نظام آموزشی کشور ما، هنوز کاستی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. یکی از کاستی‌ها و مشکلات جدی، وجود مربیانی است که فاقد شایستگی‌های شخصیتی، اخلاقی و رفتاری لازم برای این کار هستند. این پژوهش با تمرکز بر روی «صبر» به عنوان یکی از اساسی ترین فضایل اخلاقی به جایگاه آن در اثربخشی تربیتی مربی در متربیان می پردازد. در این پژوهش که مبتنی بر روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی است، از طریق بررسی تحلیلی آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت÷، نحوه تاثیرگذاری صبرورزی مربی دینی بر فرایند تربیت دینی مورد بررسی قرار گرفته و سپس راهکارهایی برای تقویت این ویژگی اخلاقی پیشنهاد شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که صبر از سه راه تامین بهداشت و سلامت روانی پایه، تقویت رفتار عمومی سنجیده و تقویت مهارت‌های حرفه‌ای (تدریس و تربیت موثر)، مربی دینی را در ایفای مسئولیت‌هایش یاری می‌نماید. همچنین، راهکارهایی برای ایجاد و تقویت ملکه صبر در قالب اقدامات زمینه ساز و پیشگیرانه، اقدامات مقابله‌ای و کنترلی، و اقدامات تکمیلی در مقاله مطرح شده است.
واژه‌های کلیدی: صبر، تربیت دینی، مربی دینی، تربیت معلم، صبوری کردن، اخلاق مربی.
متن کامل [PDF 364 kb]   (1360 دریافت)    
نوع مطالعه: کاربردی | موضوع مقاله: اخلاق هنجاری(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1396/2/5 | پذیرش: 1396/6/15 | انتشار: 1396/11/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 36 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها