فخر رازی ویژگیها و تقسیمات متعددی برای سعادت برمیشمرد. وی گاهی آن را بهجای واژگانی همچون لذت و کمال بهکار میگیرد. از نظر او، مفاهیمی همچون سعادت، کمال و لذت به دلیل بداهت و انتزاعی و غیرماهوی بودن، قابل تعریف به حدّ یا رسم نمیباشند. از آنجا که لذت و کمال رابطه تنگاتنگی با سعادت دارند، ازاینرو بهرهگیری از مفاهیم فوق میتواند مفید باشد. فخر سعادت را امری دارای مراتب و درجات و تشکیکپذیر و نیز دارای اقسامی همچون: نفسانی (روحانی)، بدنی و خارجی میداند. او سعادت دنیوی را به کمال رسیدن نفس ناطقه در قوای عملی و نظری و رسیدن به مقام عبودیّت عارفانه الهی میداند. برترین درجه سعادت در نگاه او، دیدار حق در آخرت است که موجب رستگاری اخروی و ابدی میشود. از نظر ایشان برترین درجه سعات فقط در آخرت محقق میگردد.