دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (473 مشاهده)
تحویل ملکه به خُلق، تصوری رایج اما نارسا در گفتگو درباره ملکه است. بین ملکه و خلق از نظر مفهومی و مصداقی تفاوتهایی وجود دارد. ملکه معنای عامتری از خلق دارد. ملکه در آثار فارابی و ابنسینا در سه حوزه خلق، صنعت و نطق مورد بهکار رفته است. این مقاله نشان میدهد که محدود کردن ملکات به خلقیات نادرست است؛ و در نتیجه در سطح مفهومی آنچه به دنبال «ملکه نفسانی» در تعریف خلق میآید، مقوم معنایی خُلق است و نمیتوان به مثابه قید یا توضیح اضافه به آن نگریست و تعریف خُلق یعنی «ملکه نفسانی که به سهولت و بدون تأمل عمل میشود» نمیتواند به «ملکه نفسانی» تقلیل یابد. این تحقیق با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی معانی و کاربردهای خُلق و ملکه در اندیشه فارابی و ابن سینا پرداخته و تفاوتهای آنها را روشن میسازد.
Tavanapana F, Kochanani Q A. An analytical study of the relationship between habit(kholq) and the acquisition (malakeh) in the thought of Farabi and Avicenna. پژوهشنامه اخلاق 2024; 17 (65) :173-191 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2323-fa.html
تواناپناه فتانه، کوچنانی قاسم علی. بررسی تحلیلی نسبت خُلق و ملکه در اندیشه فارابی و ابنسینا. پژوهشنامه اخلاق. 1403; 17 (65) :173-191