تحویل ملکه به خُلق، تصوری رایج اما نارسا در گفتگو درباره ملکه است. بین ملکه و خلق از نظر مفهومی و مصداقی تفاوتهایی وجود دارد. ملکه معنای عام تری از خلق دارد. ملکه در آثار فارابی و ابن سینا در سه حوزه خلق، صنعت و نطق مورد بکار رفته است. این مقاله نشان میدهد که محدود کردن ملکات به خلقیات نادرست است؛ و در نتیجه در سطح مفهومی آنچه به دنبال «ملکه نفسانی» در تعریف خلق می آید ، مقوم معنایی خُلق است و نمی توان به مثابه قید یا توضیح اضافه به آن نگریست و تعریف خُلق یعنی «ملکه نفسانی که به سهولت و بدون تأمل عمل میشود» نمیتواند به «ملکه نفسانی» تقلیل یابد. این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی معانی و کاربردهای خُلق و ملکه در اندیشه فارابی و ابن سینا پرداخته و تفاوتهای آنها را روشن میسازد.
tavanapanah F, Khouchnani G A. Analytical study of the relationship between Kolgh and The States in Farabi and Ibn Sina's thought. پژوهشنامه اخلاق 2024; 17 (65) :8-8 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2323-fa.html
تواناپناه فتانه، کوچنانی قاسم علی. بررسی تحلیلی نسبت خُلق و ملکه در اندیشه فارابی و ابنسینا. پژوهشنامه اخلاق. 1403; 17 (65) :8-8