استاد، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (57 مشاهده)
فلسفه بهدنبال واکاوی امور با چارچوبی خردورزانه است که میتواند چهره موجهی به رفتارهای انسانی دهد. البته نوعا شایسته رفتارها را میتوان با انتساب به اخلاق و بروندادی به نام رفتارهای اخلاقی، تبیین و تشریح کرد. استدلال عقلی و ارائه دقیق موضوعات منطبق بر عقل میتواند برای رسیدن به رفتار اخلاقی راهگشا باشد. از نظر ریچارد مروین هیر، نیل به این موضوع، نیازمند به دریافت برخی اصول بهصورت پیشفرض یا حداقل پذیرش آنهاست و آنچه میتواند یاریرسان کنشهای اخلاقی باشد و به آن سوق دهد، آموزش بر اساس آموزههای عقلانی با استناد به قاعده تعمیمپذیری، جهانشمولی و توصیه است که مبتنی بر توصیفگرایی است و مبانی فلسفه اخلاق هیر را تشکیل میدهد. او با استناد به چگونگی آموزش، تلقین، تمرین و مهارت را الگوی محوری معرفی کرده که در نهایت منجر به عادت در ویژگیهای اخلاقی توأم با توصیه خواهد شد.
Misaghinezhad M, Najafi Afra M, Akvan M. The role and place of education in the moral philosophy of Richard Mervyn Hare. پژوهشنامه اخلاق 2024; 17 (63) :2-2 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2375-fa.html
میثاقی نژاد مهدی، نجفی افرا مهدی، اکوان محمد. نقش آموزش در فلسفه اخلاق ریچارد مروین هیر. پژوهشنامه اخلاق. 1403; 17 (63) :2-2