[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ::
واژگان کلیدی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها



 



 



 



..
:: دوره 17، شماره 63 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 17 شماره 63 صفحات 2-2 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش آموزش در فلسفه اخلاق ریچارد مروین هیر
مهدی میثاقی نژاد ، مهدی نجفی افرا ، محمد اکوان
استاد، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (57 مشاهده)
فلسفه به‌دنبال واکاوی امور با چارچوبی خردورزانه است که می‌تواند چهره موجهی به رفتارهای انسانی دهد. البته نوعا شایسته رفتارها را می‌توان با انتساب به اخلاق و برون‌دادی به نام رفتارهای اخلاقی، تبیین و تشریح کرد. استدلال عقلی و ارائه دقیق موضوعات منطبق بر عقل می‌تواند برای رسیدن به رفتار اخلاقی راهگشا باشد. از نظر ریچارد مروین هیر، نیل به این موضوع، نیازمند به دریافت برخی اصول به‌صورت پیش‌فرض یا حداقل پذیرش آنهاست و آنچه می‌تواند یاری‌رسان کنش‌های اخلاقی باشد و به آن سوق دهد، آموزش بر اساس آموزه‌های عقلانی با استناد به قاعده تعمیم‌پذیری، جهان‌شمولی و توصیه است که مبتنی بر توصیف‌گرایی است و مبانی فلسفه اخلاق هیر را تشکیل می‌دهد. او با استناد به چگونگی آموزش، تلقین، تمرین و مهارت را الگوی محوری معرفی کرده که در نهایت منجر به عادت در ویژگی‌های اخلاقی توأم با توصیه خواهد شد.
واژه‌های کلیدی: ریچارد هیر، آموزش، فلسفه اخلاق، قواعد آموزش.
     
نوع مطالعه: نظری | موضوع مقاله: اخلاق هنجاری(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1403/1/28 | پذیرش: 1403/1/10 | انتشار: 1403/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Misaghinezhad M, Najafi Afra M, Akvan M. The role and place of education in the moral philosophy of Richard Mervyn Hare. پژوهشنامه اخلاق 2024; 17 (63) :2-2
URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2375-fa.html

میثاقی نژاد مهدی، نجفی افرا مهدی، اکوان محمد. نقش آموزش در فلسفه اخلاق ریچارد مروین هیر. پژوهشنامه اخلاق. 1403; 17 (63) :2-2

URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2375-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 63 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشنامه اخلاق Research Quarterly in Islamic Ethics
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657