یکی از مباحث جدی در نظریههای تربیت اخلاقی، مبنای فلسفی آنها درباره «شناخت اخلاقی» است که هریک براساس فلسفۀ اخلاق خاص خود، «مفاهیم و گزارههای اخلاقی» را تفسیر میکند و ماهیت شناخت اخلاقی انسان را نیز با ماهیت فلسفی این مفاهیم و گزارهها مرتبط میداند. مقالۀ حاضر با مرور آرای دیوید راس و لارنس کلبرگ، نگاهی تطبیقی بین مبانی فلسفۀ اخلاق دو رویکرد شهودگرایی و استدلالگرایی و دلالت آن در تربیت اخلاقی دارد. شهودگرا معتقد است احکام اخلاقی، مستقل از یکدیگر اعتبار دارند و درک شهودی برای موجه بودن آنها کفایت میکند. استدلالگرا نیز احکام اخلاقی را وقتی معتبر میداند که استنتاج آنها از یکدیگر و ارتباطشان، مستدلّ ارائه شود. همچنین در تبیین شناخت اخلاقی انسان، شهودگرا معتقد است مفاهیم اخلاقی ماهیت شهودی دارند و گزارههای اخلاقی مستقل از یکدیگر نیز معتبر هستند و در نتیجه انسان با شهود خود، احکام اخلاقی را درک میکند، نه با قدرت تفکر و استدلال؛ اما استدلالگرا اعتبار احکام اخلاقی را به مستدل بودن ارتباط یک حکم با اصول عام اخلاقی میداند و درنتیجه تفکر استدلالی، ابزار شناخت اخلاقی است، نه شهود. با تطبیق شهودگرایی و استدلالگرایی، میتوان به «شهودگرایی انتقادی» رسید که براساس آن، در هر موقعیت اخلاقی، ابتدا بهصورت شهودی به قضاوتی میرسیم که باید اطلاعات و عواطف خود را نسبت به آن موقعیت سنجید. با پذیرش این مبنای فلسفی، باید از دو اصل در تربیت اخلاقی تبعیت کرد: 1. متربی با شنیدن، دیدن و تجربه کردن تجربههای اخلاقی متذکر شود؛ 2. متربی باید تفکر انتقادی نسبت به قضاوتهای اخلاقی را یاد بگیرد.
ZiaeiMo’ayed M, Sharafi M. Intuitionism and Rationalism in the Philosophy of Ethics and Ethical Education. پژوهشنامه اخلاق 2016; 9 (31) :31-52 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-260-fa.html
ضیایی موید محمد، شرفی محمدرضا. شهودگرایی و استدلال گرایی در فلسفۀ اخلاق و تربیت اخلاقی. پژوهشنامه اخلاق. 1395; 9 (31) :31-52