اندیشمندانی که سعادتِ قصوای انسان را در کمال نهایی عقل نظری جستجو میکنند، راه وصول به آن را نیز تقویت همین قوه و فعلیت بخشیدن به مراتب مختلف آن میدانند. ملاصدرا در بسیاری از مباحث خود همین راه را طی میکند؛ اما در برخی موارد، گامی فراتر نهاده و سعادت نهایی انسان را قرب الهی معرفی مینماید. هدف این پژوهش بازخوانی آثار ایشان با رویکرد قرآنی است. بر اساس یافتههای این پژوهش تعاریفی که وی از عقل نظری و عقل عملی ارائه میکند، جامع همه شئون عقلی و فطری نیست؛ بلکه فقط حیثیت ادراکی امور فطری را شامل میشود، ضمن آنکه ملاصدرا غایت عقل نظری را سعادت حقیقی، و غایت عقل عملی را سعادت وهمی و خیالی معرفی میکند؛ بر همین اساس در نگرش و نگارش وی، علم حصولی و مباحث حکمت نظری جایگاهی بسیار رفیعتر از اعمال، اخلاق و حکمت عملی دارند. اما در قرآن کریم، شئون عقل عملی و مباحث حکمت عملی ـ بهویژه اخلاق و اعمال ـ بیش از عقل نظری و حکمت نظری مورد عنایت قرار گرفتهاند. در این مقاله به روش تحلیلی و با استفاده از دادههای برآمده از منابع کتابخانهای به بازخوانی اندیشه صدرا و ارزیابی قرآنی آن پرداختهایم.
Izadi M. Molla Sadra on Place of Rational Intellect and Practical Intellect in Human Happiness with a Quranic Assessment. پژوهشنامه اخلاق 2017; 9 (34) :61-78 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-336-fa.html
ایزدی محسن. جایگاه عقل نظری و عملی در سعادت از دیدگاه ملاصدرا و ارزیابی قرآنی آن
. پژوهشنامه اخلاق. 1395; 9 (34) :61-78