[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ::
واژگان کلیدی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها



 



 



 



..
:: دوره 10، شماره 35 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 10 شماره 35 صفحات 146-123 برگشت به فهرست نسخه ها
اخلاق در شبکه‌های اجتماعی دیجیتال: دفاع از اخلاق فضیلت
محمدامین برادران نیکو ، آرش موسوی
دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده:   (5897 مشاهده)

شبکه‌های اجتماعی جدید[1] (SNS) دنیای نو و متفاوتی از ارتباطات و تعاملات بشری را برای ما خلق کرده‌اند. فیس بوک، تویتر، لینکداین، وایبر، تلگرام، واتس آپ و سایر اعضای پرشمار این خانواده در حال رشد با سرعت زیاد در حال تبدیل شدن به یکی از زیرساخت‌های فناورانه اصلی و بعضاً اجتناب ناپذیر در زندگی و فعالیت اجتماعی ما هستند. در کنار بهره بردن از کاربردهای فراوان و تسهیلاتی که این فناوری برای ما فراهم آورده، در حکم محققان فلسفه اخلاق لازم است تا در جریان نوظهور نقادی و ارزیابی فلسفی این شبکه‌ها سهم خود را ایفا کنیم. در این راستا، با سه چارچوب نظری رایج در فلسفه اخلاق روبه‌رو هستیم: اخلاق پیامدگرا، اخلاق وظیفه‌گرا و اخلاق فضیلت‌گرا. اگرچه هر کدام از این سه دیدگاه جایگاه خاص خود را در مباحث فلسفه اخلاق دارد اما در ارتباط با ارزیابی شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین تحلیل‌ها تاکنون از جانب فضیلت‌گرایان، مانند شنون والر[2] و چارلز اِس،[3] ارائه شده است. در این مقاله از چارچوب نظری اخلاق فضیلت جهت ارزیابی SNS دفاع می‌کنیم. سپس، دیدگاه والر و نقاط قوت و ضعف آن را واکاوی خواهیم کرد. در انتها برای تحقیق بومی در خصوص نسبت شبکه‌های اجتماعی با شیوه زندگی ایرانی ـ اسلامی چارچوب اولیه‌ای پیشنهاد می‌کنیم.

 

[1]. Social Networking Services.

[2]. Shanon Vallor.

[3]. Charles Ess.

واژه‌های کلیدی: فلسفه فناوری، اخلاق فناوری، شبکه‌های اجتماعی، اخلاق فضیلت.
متن کامل [PDF 308 kb]   (1086 دریافت)    
نوع مطالعه: نظری | موضوع مقاله: اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1396/4/3 | پذیرش: 1396/4/3 | انتشار: 1396/4/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baradaran Nikou M, Mousavi A. Morality in Digital Social Networks: Suporting Virtue Moralit. پژوهشنامه اخلاق 2017; 10 (35) :123-146
URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-351-fa.html

برادران نیکو محمدامین، موسوی آرش. اخلاق در شبکه‌های اجتماعی دیجیتال: دفاع از اخلاق فضیلت. پژوهشنامه اخلاق. 1396; 10 (35) :123-146

URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-351-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 35 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشنامه اخلاق Research Quarterly in Islamic Ethics
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4642