روش قصهگویی در تربیت اخلاقی از نگاه شهید مطهری
|
حامد خانی(فرهنگ مهروش) |
دانشیار گروه الاهیات، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. |
|
چکیده: (4174 مشاهده) |
مرتضی مطهری از منادیان برجسته اخلاق در ایران معاصر است. وی افزون بر کوششهای نظری گسترده برای استوار کردن پایههای نظری نهضت اسلامی، با نگارش آثاری به زبان ساده برای مخاطب عمومی در ترویج ارزشهای اخلاقی خاصی نیز کوشید. اگر بنا باشد اندیشه اصلاحگرانه اخلاقی وی شناخته شود، مطالعه همین دسته از آثار وی ضرورت است؛ چراکه نشان میدهند از نگاه او ترویج کدام ارزشها در ایران دهۀ 1350 ـ 1340، در اولویت قرار داشته، و از دیگر سو، در آستانه تحول اجتماعی بزرگ ایران، کدام نگرشهای اخلاقی ترویج شده است. اینمیان، یک اثر برجسته و تأثیرگذار، کتاب داستان راستان اوست. در این مطالعه کوشش خواهد شد که تحلیلها از جایگاه و کارکرد این کتاب از نگرشی انتقادی مرور، و آنگاه با تحلیل محتوای این کتاب، راهی فراسوی شناخت رویکرد شهید مطهری به اصلاح اجتماعی و درک اندیشههای اخلاقی وی جسته شود. با این مطالعه بناست که دریابیم قضاوتهای عمومی و رایج درباره هدف تألیف، مخاطبان، و رویکرد کلی اثر چیست؛ همچنانکه نسبت میان اندیشه مؤلف را با درک سنتی و رایج ایرانیان آن عصر از اخلاق اسلامی از یک سو، و از دیگر سو، با ارزشهای طبقۀ دانشگاهی جدیدی که در آن عصر به تازگی شکل گرفته بود، بازخواهیم جست.
|
|
واژههای کلیدی: مطهری، داستان راستان، انقلاب اسلامی، تاریخ اخلاق، ادبیات داستانی، اصلاح اجتماعی، آسیبشناسی دینداری عامیانه. |
|
متن کامل [PDF 310 kb]
(1180 دریافت)
|
نوع مطالعه: کاربردی |
موضوع مقاله:
اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی) دریافت: 1398/4/1 | پذیرش: 1398/4/1 | انتشار: 1398/4/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|