:: دوره 7، شماره 24 - ( تابستان 1393 ) ::
جلد 7 شماره 24 صفحات 44-25 برگشت به فهرست نسخه ها
فضیلت‌گرایی اخلاقی ابن‌سینا
حسین اترک
دانشگاه زنجان
چکیده:   (1581 مشاهده)
نظریه اخلاقی ابن‌سینا در زمره نظریه‌های فضیلت‌گرایی قرار می‌گیرد. وی نظریه اخلاقی خود را با بحث از سعادت به‌عنوان غایت نهایی زندگی انسان آغاز می‌کند و سعادت نهایی انسان را در «قُرب به خداوند متعال» و راه رسیدن به مقام قرب را کمال در عمل و نظر می‌داند. بنابراین سعادت حقیقی انسان در کمال قوه نظری و عملی اوست. کمال قوه عملی در این است که انسان به ملکه عدالت برسد و قوای شهوی و غضبی را تحت کنترل قوه عاقله درآورد و فضائل حکمت، شجاعت و عفت را کسب کند. همچنین کمال قوه نظری در آن است که انسان به حقایق همه اشیا علم پیدا کند و عالَم عقلی مضاهی با عالَم عینی باشد. ابن‌سینا فضائل را به فضائل نُطقی (یا عقلی) و خُلقی تقسیم می‌کند که فضائل نطقی، فضائل نفس هستند و فضائل خُلقی، فضائل بدن اراده‌کننده در نگاه او، راه رسیدن به فضائل اخلاقی، رعایت قاعده اعتدال است و نکته مهم در نظریه وی، اکثری دانستن این قاعده است. در این مقاله سعی شده است جهات ابتکاری نظریه اخلاقی ابن‌سینا در مقایسه با دیگر حکمای اسلامی نیز بیان شود.
واژه‌های کلیدی: ابن‌سینا، اخلاق، فضیلت‌گرایی، اعتدال، فضائل و رذایل.
متن کامل [PDF 254 kb]   (466 دریافت)    
نوع مطالعه: کاربردی | موضوع مقاله: اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1399/9/25 | پذیرش: 1393/4/10 | انتشار: 1393/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 24 - ( تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها