نقش «قدرت مدیریت» در توسعه اخلاقی سازمانها
|
محسن بهرامی  |
استادیار گروه معارف اسلامی دانشکدۀ فنی و مهندسی گلپایگان |
|
چکیده: (1907 مشاهده) |
توجه زیاد به ترویج اخلاق حرفهای در دو دهۀ اخیر در ایران، حاصلی بیش از نگاه ابزاری و تزیینی سازمانها و ادارات دولتی به اخلاق نداشته است. در این مقاله با روی آوردی میانرشتهای به بررسی چرایی این مسئله پرداختهایم. تجربۀ اجتماعی و تاریخی نشان میدهد که غفلت از اهمیت و نقش قدرت مدیریت، مهمترین عامل این ناکامی است. این امر ریشه در تعلیمات برخی عرفا و اخلاقیون در توجه افراطی به آفات فردی قدرت و غفلت از آثار مثبت و اجتماعی آن دارد. نگرش منفی مسیحیت به قدرت، زمینهساز توجه افراطی «نیچه» به آن و انکار دین گردید. اسلام با واقعبینی به نقش ابزاری قدرت مدیریت در اصلاح سازمانها و جوامع نگریسته و تکامل فردی و معنوی انسان را در متن زندگی اجتماعی او میداند. با این نگاه، تحصیل و حفظ جایگاه مدیریت برای افراد شایسته لازم و بخشی از فرایند تکاملی آنان است و انعطاف در برخی ارزشهای فقهی و اخلاقی ابزاری، جایز و گاهی واجب است. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، سازمان، قدرت، نیچه، مدیریت و تصمیمگیری. |
|
متن کامل [PDF 336 kb]
(619 دریافت)
|
نوع مطالعه: نظری |
موضوع مقاله:
فرا اخلاق(با رویکرد اسلامی) دریافت: 1400/3/9 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
|
|
|
|