دانش آموخته دکتری فلسفه غرب و پژوهشگر پسادکتری دانشگاه تهران
چکیده: (1050 مشاهده)
یکی از روشهای آموزش اخلاق که اخیراً مورد توجه پژوهشگران حوزه اخلاق و تعلیم و تربیت قرار گرفته و سابقه دیرینهای در آموزههای اسلامی دارد، آموزش از طریق بازی است که هدف اصلی این مقاله تبیین دقیق آن و بررسی ظرفیتها و مزایای این روش است؛ با این تفاوت که در این مقاله، تمرکز ما نه بر نوع یا مورد خاصی از بازیها، بلکه بر مطلق بازیهای جمعی است که الزاماً طراحی اخلاقی نیز ندارند. برایناساس در این مقاله با استفاده از روش استنتاجی و استنادی و بهرهگیری از منابع کتابخانهای، پس از مروری بر پیشینه روشهای غیرمستقیم آموزش اخلاق، به تعریف و تحدید بازی پرداخته شده و سپس ضمن برشماری تعدادی از کارکردهای مؤثر بازی در ارتقای اخلاقی بازیکنان، به برخی مزایای این روش بر روشهای دیگر تربیت اشاره شده است. تقویت تواضع اخلاقی، تعادل بین نفع شخصی و نفع جمعی، ایجاد ظرفیت بُرد و نهایتاً روحیه پذیرش شکست، از جمله ظرفیتهای بازی در آموزش اخلاق است.