استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
چکیده: (1435 مشاهده)
توجه به حوزه تربیت اخلاقی کودک در آثار خواجه نصیرالدین طوسی حائز اهمیت است. مهمترین منبعِ عهده دار تبیین مسائل اخلاقی کودکان، کتاب اخلاق ناصری است. خواجه در این کتاب در مقاله دوم یعنی تدبیر منزل و سیاست اهل و اولاد به تربیت کودک پرداخته است. او با در نظر گرفتن اهداف عالی و متوسط در تربیت نفوس روش تربیتی خود را تبیین می کند. وی با تبیین رویکرد فضیلتگرایانه، تهذیب سه قوه شهویه، غضبیه و عاقله را به عنوان اهداف واسط تربیتی بیان میکند. مهم ترین چالش پیش روی این دیدگاه، نحوه تحقق این اهداف با توجه به اقتضای سنی کودک است. در رویکرد فضیلتگرایی، عقل با معتدل ساختن قوای سهگانه مذکور، اهداف میانی تربیت اخلاقی کودکان را محقق و به سعادت سوق میدهد. این مقاله به بررسی بخشی از راهکار های خواجه برای عملیاتی ساختن چنین دغدغهای میپردازد.
Miri S M H, Qobeitizadeh M. Explaining the Educational Goals of Children with Emphasis on the Virtuous Approach from the Perspective of Khajeh Nasir al-Din Tusi. پژوهشنامه اخلاق 2021; 14 (52) :69-86 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-1892-fa.html
میری سید محمدحسین، قبیتیزاده مهدی. تبیین اهداف تربیتی کودکان با تأکید بر رویکرد فضیلتگرایانه از منظر خواجه نصیرالدین طوسی. پژوهشنامه اخلاق. 1400; 14 (52) :69-86