هدف از این مطالعه، شناسایی عوامل تسهیلگر و بازدارنده گرایش دانشجویان به اخلاقمحوری بود. مطالعه با رویکردی کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. دادهها با استفاده از مصاحبهنیمهساختارمند با 98 نفر از اعضای هیأت علمی، مدیران دانشگاهی، صاحبنظران، کارکنان و دانشجویان که با استفاده از نمونهگیری ملاکی انتخاب شده بودند، گردآوری شد. یافتهها درباره عوامل تسهیلگر به شناسایی هشت عامل شامل عوامل «ساختاری، کارکردی، اجتماعی، فرهنگی، فردی، دینی، مطالعاتی ـ پژوهشی، آموزشی پرورشی» و در عوامل بازدارنده (موانع) به شناسایی 9 مورد شامل موانع «ساختاری، اجتماعی، عملکردی، سیاسی، فردی، کارکردی، مفهومی، اطلاعرسانی ـ شناختی و فرهنگی» منجر شد. نتایج این مطالعه که برآمده از ادراک دامنه وسیعی از کُنشگران دانشگاهی بود به شناسایی ابعاد و مؤلفههای جدید و کاملتری از عوامل مرتبط در گرایش یا عدم گرایش به اخلاقمحوری دانشجویان در محیط دانشگاهی منتج میشود و میتوان براساس آن در توسعه اخلاقمحوری در دانشگاه موفقتر عمل کرد.
Khodayarifard M, Salehi K, Shahabi R, Azarbayejani M, Asayesh M H, Asefniya A, et al et al et al et al et al et al . Phenomenology of ethics in the university: Facilitators and barriers. پژوهشنامه اخلاق 2023; 16 (60) :163-186 URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2215-fa.html
خدایاری فرد محمد، صالحی کیوان، شهابی روح الله، آذربایجانی مسعود، آسایش محمد حسن، آصف نیا اعظم، و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران.. پدیدارشناسی اخلاقمحوری در دانشگاه: تسهیلگرها و موانع. پژوهشنامه اخلاق. 1402; 16 (60) :163-186