[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست چاپ::
واژگان کلیدی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه ها



 



 



 



..
:: دوره 16، شماره 60 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 16 شماره 60 صفحات 186-163 برگشت به فهرست نسخه ها
پدیدارشناسی اخلاق‌محوری در دانشگاه: تسهیل‌گرها و موانع
محمد خدایاری فرد ، کیوان صالحی ، روح الله شهابی ، مسعود آذربایجانی ، محمد حسن آسایش ، اعظم آصف نیا ، حمیدرضا آیت اللهی ، خدایار ابیلی ، غلامعلی افروز ، سعید اکبری زردخانه ، خسرو باقری نوع پرست ، رضا پور حسین ، حمید پیروی ، سعیده تقی زاده ، منصوره حاج حسینی ، الهه حجازی موغاری ، مرجان حسنی راد ، سید کمال خرازی ، مرضیه دهقانی ، سعید زندی ، سید سعید سجادی اناری ، نرگس سادات سجادیه ، علی رضا شجاعی زند ، محمد حسین شریفی نیا ، محسن شکوهی یکتا ، بهروز طهماسب کاظمی ، ثریا علوی نژاد ، باقر غباری بناب ، سید محسن فاطمی ، احد فرامرز قراملکی ، ندا فراهینی ، والی الله فرزاد ، علیرضا فروغی ، علی نقی فقیهی ، میلاد قربانی وناجمی ، عبدالرحیم گواهی ، مسلم محمدی ، اسدالله مرادی ، علی مقدم زاده ، مرتضی منطقی
استاد گروه روان‌شناسی دانشگاه تهران
چکیده:   (667 مشاهده)
هدف از این مطالعه، شناسایی عوامل تسهیل‌گر و بازدارنده گرایش دانشجویان به اخلاق‌محوری بود. مطالعه با رویکردی کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. داده‌ها با استفاده از مصاحبه ‌نیمه‌ساختارمند با 98 نفر از اعضای هیأت علمی، مدیران دانشگاهی، صاحب‌نظران، کارکنان و دانشجویان که با استفاده از نمونه‌گیری ملاکی انتخاب شده بودند، گردآوری شد. یافته‌ها درباره عوامل تسهیل‌گر به شناسایی هشت عامل شامل عوامل «ساختاری، کارکردی، اجتماعی، فرهنگی، فردی، دینی، مطالعاتی ـ پژوهشی، آموزشی پرورشی» و در عوامل بازدارنده (موانع) به شناسایی 9 مورد شامل موانع «ساختاری، اجتماعی، عملکردی، سیاسی، فردی، کارکردی، مفهومی، اطلاع‌رسانی ـ شناختی و فرهنگی» منجر شد. نتایج این مطالعه که برآمده از ادراک دامنه وسیعی از کُنشگران دانشگاهی بود به شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های جدید و کامل‌تری از عوامل مرتبط در گرایش یا عدم گرایش به اخلاق‌محوری دانشجویان در محیط دانشگاهی منتج می‌شود و می‌توان براساس آن در توسعه اخلاق‌محوری در دانشگاه موفق‌تر عمل کرد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق‌محوری، اخلاق دانشگاهی، دانشگاه اخلاق‌محور، پدیدارشناسی، عوامل تسهیل‌گر، عوامل
متن کامل [PDF 1030 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: بنیادی | موضوع مقاله: اخلاق کاربردی(با رویکرد اسلامی)
دریافت: 1402/4/17 | پذیرش: 1402/4/10 | انتشار: 1402/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodayarifard M, Salehi K, Shahabi R, Azarbayejani M, Asayesh M H, Asefniya A, et al et al et al et al et al et al . Phenomenology of ethics in the university: Facilitators and barriers. پژوهشنامه اخلاق 2023; 16 (60) :163-186
URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2215-fa.html

خدایاری فرد محمد، صالحی کیوان، شهابی روح الله، آذربایجانی مسعود، آسایش محمد حسن، آصف نیا اعظم، و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران.. پدیدارشناسی اخلاق‌محوری در دانشگاه: تسهیل‌گرها و موانع. پژوهشنامه اخلاق. 1402; 16 (60) :163-186

URL: http://akhlagh.maaref.ac.ir/article-1-2215-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 60 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشنامه اخلاق Research Quarterly in Islamic Ethics
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657